Busreisje... - Reisverslag uit Jodhpur, India van Bram Hamers - WaarBenJij.nu Busreisje... - Reisverslag uit Jodhpur, India van Bram Hamers - WaarBenJij.nu

Busreisje...

Door: Ich

Blijf op de hoogte en volg Bram

11 Februari 2013 | India, Jodhpur

Voor een verslag van de eerste paar dagen check: www.kimkisters.waarbenjij.nu.

De eerste paar dagen:
Delhi is zeker de moeite waard om een dagje in rond te kijken. Hetzelfde geldt voor Agra. De Taj Mahal en het Agra Fort zijn tot op de dag van vandaag de twee mooiste gebouwen die ik gezien heb in India. Het zijn wel allbei niet echt de mooiste steden die er gemaakt zijn. Het is er echt een grote teringzooi. Maar dat geldt eigenlijk voor heel India en ik bang... in ieder geval bijna overal waar ik afgelopen week ben geweest.

Van Agra naar Jaipur gegaan per bus. Prima bus en zes uur later waren we er. Die middag al afgesproken met Surjeet (een gids en bekende van mijn moeder) en naar Monkeytemple gegaan. Mooi uitzicht en veel apen. Lachen! Vooral als ze beneden gevoerd worden.
De twee dagen erna alle bezienswaardgheden van Jaipur met Surjeet gezien; een paar forten (daar stikt hier van in India), museumpje, eten langs de straat, chai en zelfs de dierentuin (de afrader van de eeuw). Alleen het palace of Winds moeten we nog zien (google maar even op afbeeldingen). Dit doen we de 18e als we nog een dag in Jaipur zijn om onze vlucht te halen. Die dag gaan we ook met Surjeet shoppen. Hij weet alles te vinden voor goede prijzen zei hij zelf. Leuk om hem nog een keer te zien want is een top vent!

Zaterdag zijn we 's morgens met de bus naar Pushkar gegaan. Wederom een prima ritje van een uurtje of drie. Eenmaal in Pushkar rondje om het meer gedaan en 's avonds heerlijk gaan eten. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom veel mensen zo enthousiast over pushkar zijn. Ik had het rustig kunnen missen en vond er niet veel aan. Ik vind het net valkenburg met een heilig meer. Wat een toeristisch gedoe. Zal ik niet snel meer terug gaan.

Vanmorgen zijn we dus ook al weer weg gegaan uit Pushkar. Het plan was Udaipur. Maar gezien het aantal dagen dat we nog hebben en omdat het best veel gereis is van pushkar via Udaipur naar Jaisalmer (waar we zeker heen willen), zijn we nu in Jodhpur. En ik ben blij dat we hier levend zijn aangekomen. We hebben ons laten bezeiken. Lees: we hebben niet goed opgelet. We hebben een " volks" bus naar Jodhpur gepakt ipv een deluxe/silverline/Volvo etc. (We hadden het kunnen weten omdat de reis maar INR 170 kostte!! Dat is omgekend 2,50 euro voor een reis van dik vijf uur) Dat betekent een gammele bus volledig volgepropt met mensen. Ik denk dat er soms echt wel 30 mensen in het gangpad stonden en nog een stuk of vijf op het dak. Ook reed deze bus niet over de " normale" grote wegen. Deze reedt langs alle dorpjes, over onverharde wegen en door de woestijn. Het waren echt een bizarre, en in het begin dacht ik levensgevaarlijke, vijf uur. Maar na een tijdje komt er berusting en acceptatie van de situatie want je kan toch nergens heen. En toen ik eenmaal gewend was aan het geprop vond ik het ook best wel leuk. Ik denk dat het dit soort bussen zijn waar de doden bij vallen en ik zou het niet snel nog een keer doen. Maar ben achteraf wel blij dat we het meegemaakt hebben.
Ook leuk is het om een niet vervuild India te zien. Je ziet in de woestijn een stuk minder plastic en dan blijkt het landschap best wel mooi.

Nu zijn we in Jodhpur in een prima hostel met een super dakterras. Vandaag even helemaal niets meer doen en morgen de stad maar eens in. Het schijnt dat er hier ergens een fort ligt.... :)

Oh ja, India bevalt tot nu toe prima. Er is eigenlijk niet veel moois aan, maar het is wel interessant en je lacht je kapot.

Groeten Bram

  • 15 Februari 2013 - 22:13

    Papajoe:

    Is dit vakantie of een ontdekkingsreis?
    Leuk verslag Jungske. Mis alleen nog foto's van jullie beiden fietsend in een rikscha (of zijn die daar niet?)
    Jrusjes uit koud Limburg, blijf maar nog ff daar.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 8630

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 08 Maart 2013

India

09 November 2007 - 11 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: